سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعریف اختلال وسواس چیست و راه درمان آن چیست

اختلال وسواس چیست و انواع آن کدام است؟ این سوال به ذهنتان خطور کرده است؟ در تعریف وسواس گفته شده که، یک سری افکار فکری یا عملی برگشت کننده و وقت گیر است که به پریشانی آشکار و اختلال عملکرد منجر می شوند، هر چند که حداقل در برهه ای از اختلال، فرد مبتلا با غیر منطقی بودن آن معترف است. در این مطلب سایت ویکی روان به تعریف وسواس و انواع آن پرداخته می شود؟

هرگاه یک فکر، احساس، عقیده یا درک، شکلی مزاحم و تکرار شونده پیدا کند با وسواس فکری و هر گاه رفتار یا عملکرد، شکلی تکراری و مزاحم به خود بگیرد با وسواس عملی مواجه هستیم. فکر دچار به اختلال وسواس معمولا باعث افزایش اضطراب می شود در حالی که عمل وسواسی از اضطراب کم می کند. البته اگر شخصی در مقابل انجام عمل مقاومت کند. اضطراب بالا خواهد رفت. در افکار و اعمال اختلال وسواس ابتدا یک تکانه یا فکر مصرانه و مبرم خود را وارد هوشیاری شخص میسازد. متعاقب این امر، احساس اضطراب شدید با تظاهر اصلی پدیده همراه شده و اقدامات تدافعی را فرا می خواند.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص Obsessive counseling، می توانید به وب سایت urmc  مراجعه کنید.

اختلال وسواس آلودگی که با شستن یا اجتناب جبری از موضوعی فرضا آلودگی همراه است. مانند ادرار، مدفوع، میکروبها و گرد و غبار. این الگو باعث می شود فرد دست های خود را بسابد یا به دلیل ترس از میکروب قادر به ترک خانه نباشد. در الگوی شک و تردید، فرد با اقدام جبری برای امتحان کردن رو به روست. مانند کنترل مکرر در، پنجره، شیر از، بسته بودن کیف، همراه داشتن کتاب خودکار و پاک کن. در الگوی افکار مزاحم بدون اعمال وسواسی، فکری مزاحم و تکراری که معمولاً نوعی عمل جنسی یا پرخاشگرانه است، پدید می آید که فرد مبتلا آن را قابل سرزنش می داند. آخرین الگو الگوی نیاز برای تقارن و دقت است که منجر به کندی وسواسی می شود، مانند طول دادن لباس پوشیدن یا غذاخوردن که ممکن است به گونه ای غیر عادی وقت ببرد. اختلال وسواس فکری ، اندیشه ها، تصاویر ذهنی، باورها و تکانه هایی هستند که با وجود تشخیص بیهودگی و غیر ضروری بودن آنها توسط فرد مبتلا، و بیگانگی محتوای آنها با وی، به پریشانی آشکار یا اختلال در عملکرد فرد منتهی می شوند. در این شرایط به رغم فقدان کنترلی که فرد مبتلا تجربه می کند، می داند که این افکار از فرایندهای ذهنی خودش ریشه می گیرند نه توسط نیروها و عوامل خارج از ذهن وسواس های فکری نمودهای مختلفی می یابند.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص Obsessive counseling، می توانید به وب سایت medlineplus مراجعه کنید.

مانند هر بیماری روحی روانی دیگر، بیماری وسواس هم نمودهای بسیار زیادی دارد که به آنها پرداخته می شود: احتیاط یا تنفر مربوط به ترشحات و مواد دفعی بدن (ادرار، مدفوع، بزاق) ترس از وقوع چیزی وحشتناک (آتش سوزی ، ترس از بیماری با هم خود، افراد محبوب یا دیگران) نگرانی یا نیاز برای تقارن تربیت، یا دقت وسواس (دعا یا نگرانی مذهبی افراطی ناهماهنگ یا زمینه? اجتماعی و فرهنگی بیمار) شماره های خوش یمن و بد یمن تصاویر تکانه ها و افکار جنسی ممنوع و نافذ موسیقی یا اصوات و کلمات بی معنی مزاحم اختلال وسواس عملی، عملکردها و تشریفات یا قواعد خاص اجباری و مفرطی هستند. که هرچند فرد از بیهودگی و غیر ضروری بودن آنها آگاهی دارد در فرایند رفتار نمود می یابند و موجب پریشانی و اختلال در عملکرد فرد مبتلا می شوند. به نظر می رسد این اعمال در پاسخ به وسواس های فکری یا در تلاش برای خنثی کردن افکار، تکانه ها، آسیب ها و پدیده های خاص صورت می گیرند. باید توجه داشت که هدف این اعمال وسواسی پیشگیری و کاهش اضطراب و پریشانی است نه کسب لذت و رضایت.

انواع وسواس کدامند؟ شایعترین این وسواس ها عبارتند از شستن دست دوش گرفتن استحمام مسواک زدن یا آرایش آداب تکراری (وارد و خارج شدن از در، نشستن و برخاستن از صندلی و غیره) امتحان درها اجاق وسایل منزل و ترمز اتومبیل و غیره تمیز کردن یا سایر آداب برای رفع تماس با آلودگی مرتب و منظم کردن اقداماتی برای پیشگیری از آسیب زدن به خود یا دیگری (مثل آویزان کردن لباس به شکلی خاص) احتکار و جمع آوری هستند. اختلال وسواس در کودکی، نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع شده و رشد و گسترش می یابد. سن شروع در مردها بسیار کمتر از زنهاست (6 تا 15 سالگی در مقابل به 20 تا 29 سالگی)، هرچند که هر دو جنس سهم نسبتا برابری در ابتلا به ان دارند.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص Obsessive counseling، می توانید به وب سایت nimh مراجعه کنید.

مشاوره وسواس؛ معرفی بهترین روانشناس برای درمان وسواس فکری

مشاوره وسواس، شاخه ای از روانشناسی می باشد که کمتر کسی به سراغ آن می روند؛ زیرا اکثر افراد گمان می کنند که وسوسه های فکری عارضه خطرناکی نیست و به خودی خود درمان میشود. اگر خودتان، یکی از دوستان و یا نزدیکانتان به این اختلال ذهنی دچار می باشید، بهتر است هر چه سریع تر به بهترین روانشناس برای درمان وسواس فکری مراجعه کنید. کلینیک ویکی روان در این مطلب شما را با انواع وسواس، راهکارهای بهترین راه های درمان وسواس آشنا می کند. مرکز مشاوره وسواس ویکی روان، با در اختیار قرار دادن مجرب ترین روانپزشک متخصص وسواس به صورت انلاین، تلفنی و... به شما مشاوره می دهد.

مشاوره درمان وسواس؛ بهترین روانشناس برای درمان وسواس فکری

قدم اول در مشاوره وسواس، این است که خود فرد وسواسی این موضوع را پذیرفته باشد که یک بیمار است. لازم است تا فرد مبتلا به وسواس برای مدیریت بهتر، آموزش های لازم را برای مقابله با انواع وسواس را فرا بگیرد. ارتباط مستمر و کمک گرفتن از مرکز مشاوره وسواس ویکی روان به شما کمک می کند تا از لحاظ جسمی و روانی بر مشکل خود غلبه کنید. این موضوع به ویژه در افرادی که وسواس در آنها به اختلال وسواس فکری عملی یا وسواس جبری تبدیل شده است؛ اهمیت زیادی دارد. شما می توانید قبل از وقوع بحران های آسیب زا، ریشه های وسواس خود را به کمک روانشناس از بین ببرید. جلسات مشاوره وسواس، در اکثر مواقع نتیجه بخش می باشد. فرد وسواسی می تواند مشکلات و ترس های خود را در فضایی صمیمی بدون هیچ نگرانی و استرس با مشاوره رازدار مطرح کند. مشاور آنلاین وسواس، با صحبت های دوستانه ی خود توصیه ها و راهکارهای عملی برای درمان وسواس، را در اختیار فرد بیمار قرار میدهد.

مشاور خوب برای وسواس فکری و عملی:

مشاوره وسواس یکی از مهم ترین موضوعات در روانشناسی می باشد که افراد کمی به سراغ آن می روند؛ زیرا اکثر مردم گمان می کنند وسواس عارضه حادی نیست و به مرور زمان خوب میشود. اگر خودتان فرد وسواسی هستید و یا در کنار کسانی زندگی می کنید که به این بیماری دچار هستند می توانید با معرفی مشاور خوب برای وسواس در سایت ویکی روان کمک شایانی به فرد مبتلا شده کنید.

وسواس چیست؟ درمورد وسواس بیشتر بدانید!

اگر نشانه های وسواس را در خود و یا دیگران مشاهده کردید می توانید آنها را بشناسید. وسواس به معنای تردید و دودلی می باشد و در روانشانسی به معنای وسوسه و تردیدهای آزار دهنده؛ همچنین در بسیاری از امور رفتاری و گفتاری به خصوص در مقوله پاکیزگی می باشد. وسواس از طریق افکار و ترس های غیرمنطقی فرد را مجبور به تکرار برخی از رفتارها می کند. 
فرد وسواسی اغلب از بیماری خود خبر دارد و مدام در تلاش است تا با افکار وسواسی خود مقابله کنند. فرد وسواسی در شستن و تمیزکردن، در تماس اشیا با یکدیگر و یا ... حساسیت های افراطی دارد. مشاوره انلاین وسواس و معرفی روش هایی برای درمان وسواس فکری عملی موضوعاتی است که در ادامه این مطلب ویکی روان برایتان توضیح داده میشود.

انواع وسواس چیست؟ آشنایی با وسوسه های فکری و عملی

شاید در زمانی که اسم وسواس را می شنوید؛ ترس از کثیفی و شستن دست ها در ذهن شما بیاید. اما وسواس انواع گوناگونی دارد که تمام آنها درمان مختص به خود را دارد. اما بهتر است بدانید که وسواس انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها درمان مخصوص به خود را دارند. برای معرفی چند نمونه از آنها می توان وسواس فکری عملی، وسواس جبری، وسواس تمیزی و... می باشد. 

مشاور درمان وسواس؛ بهترین روش درمان اختلال اضطرابی مزمن

در مشاوره روانشناسی وسواس از الگوهای مختلفی به نام های تقابل به ضد، فرمان ایست و یا درمان های دارویی استفاده میشود. درمان شناختی که در مشاوره با فرد وسواسی بسیار موثر می باشد؛ در طی جلسات مشاوره بیش عمیق نسبت به تعارض های درونی به بیمار می دهد. در برخی از موارد مشاور وسواس و اضطراب با خانواده بیمار ارتباط می گیرد و ناهماهنگی احتمالی در محیط را برطرف می کند. علاوه بر این در ادامه جلسات مشاوره وسواس فکری، روانشناس مربوطه فعالیت های فرد بیمار را در نظر می گیرد تا سطح اضطراب و وسواس او را کاهش دهد. استفاده از مشاوره تلفنی وسواس می تواند بهترین شیوه درمان وسواس فکری باشد.

برگرفته از مقاله مشاوره وسواس ویکی روان : https://www.wikiravan.com/consultation/obsession